Tips: Få overblik over muligheder inden for online marketing

Content DK

Helt så nemt er det med marketing ikke længere. Du kunne i gamle dage smide en tilbudsavis i folks postkasser, sponsere den lokale fodboldklub, skrive pressemeddelelser og håbe på, at en avis gad bringe dem. Åh – og så kunne du stå i telefonbogen. I dag er det ikke helt så nemt, for kunder skal du nå online. Her kan du få hjælp fra et digitalt bureau, bl.a. til SEO – altså søgemaskineoptimering.

Basale værktøjer til online marketing

Nu er det ikke fordi, at det er svært på egen hånd at finde værktøjer til at komme i gang med digital markedsføring. At give din virksomhed en profil på sociale medier er gratis, og at lave en simpel hjemmeside uden komplicerede add-ons kan du – eller familiens it-haj – nemt få styr på. Men hvad så med at blive vist i søgeresultater? Her har du to værktøjer: Søgemaskineoptimering og annoncer.

SEO giver bedre placering

Søgemaskineoptimering, eller SEO, er en måde at få en bedre placering i søgeresultater, uden at skulle smide penge efter en annonce. Dette da du bl.a. ved at lave relevant indhold til din webside over tid bliver belønnet med en højere placering i søgeresultater – hvis algoritmerne vel og mærker anser din website som troværdig og relevant. Indhold kan fx være blogindlæg, hvor du har inkluderet relevante søgeord.

Betalt annoncering som et supplement til SEO

Supplementet til SEO er den form for online marketing, der hedder betalt annoncering. Store sociale medier og søgemaskiner har ydelser, hvor du kan købe dig til bedre placering. Google Ads, Facebook Ads, Bing Ads og LinkedIn Ads er fire eksempler. Hvis du vælger at købe dig til en god placering, kan du hurtigere opnå højere placeringer i søgeresultaterne og derved blive fundet af potentielle kunder.

Annoncer kan blive en dyr fornøjelse

Ulempen ved betalt annoncering er dog, at meget af det er PPC – altså pay per click. Det vil sige, at du er forpligtet til at betale fx Google, hver gang nogen klikker på en annonce, du har betalt for at få placeret højt i søgeresultater. Så du skal betale, uanset om nogen besøgende på din hjemmeside faktisk køber noget. Til gengæld kan du bruge cookies til at rette annoncer mod besøgende fremad.

Tænk konvertering ind i digitalstrategien

Leder du efter et digital bureau eller marketing bureau til at hjælpe din virksomhed med effektiv marketing på nettet, bør du ved siden af taktikker målrettet flere besøgende til din side også sørge for CRO på højt niveau. CRO er som SEO en optimeringsart, men CRO er målrettet konvertering. Det vil sige, at målet her er at få flere besøgende på siden til at købe eller engagere sig på anden vis.

Uforpligtende møde om digital markedsføring

Ønsker du hjælp til alt det ovenstående, kan du fx prøve SearchComet med base i Aarhus, men med landsdækkende rækkevidde. Værktøjskassen inden for online marketing er så bred, at du som lægmand i digital markedsføring vil kunne få rigtig meget ud af et samarbejde, eller du kan starte med et uforpligtende møde.