Mad til hjernen når du arbejder hjemmefra

Spis dig til energi når du arbejder hjemmefra

I løbet af en arbejdsdag har du brug for forskellige næringsstoffer til hjernen. Disse næringsstoffer får du gennem mad, der vil hjælpe dig til at få energi til hjernen. Som et gammelt ordsprog siger “man er hvad man spiser” og derfor bør man være opmærksom på sin kost, specielt hvis man har en lang arbejdsdag forude.

Herunder får du en liste over 8 næringsstoffer som du har behov for, når du skal arbejde hjemmefra:

Protein - Undgå at blive træt fra kulhydraternes virkning

Signalstoffet serotonin, som findes i kulhydrater, gør hjernen sløv. Dette har vi ikke brug for, når vi skal arbejde hjemmefra. Her kan proteinet gå ind og forhindrer serotoninen i at stige og sørge for at kulhydraterne ikke bliver fuldt optaget i kroppen.

Du kan få protein hvis du spiser magert kød såsom kylling, kalkun, nogle typer af fisk osv. Yderligere kan du også gennem skummetmælk, letmælksyoghurt og hytteost få den fornødne jern, så din hjerne er klar til at arbejde hjemmefra.

Thiamin - Få en bedre koordinationsevne.

Næringsstoffet thiamin, også kaldet vitamin B1, påvirker din hjerneaktivitet positivt ligesom jern. Hvis du får rigeligt med thiamin vil din hjerne blive bedre til at koordinere din krops celler og nerver, hvilket gør at din koordinationsevne bliver bedre.

Du kan få thiamin hvis du spiser nødder, magert svinekød, bønner og ærter, samt kornprodukter såsom gryn og brød.

Bor - Bliv mere koncentreret

Bor, som er et spormineral, påvirker din hjernes elektriske aktivitet positivt. Dette gør blandt andet at din koncentrationsevne styrkes, hvilket kan være behjælpeligt når man arbejder hjemmefra.

Du kan få næringsstoffet bor ved at spise frugt, nødder, broccoli, bønner og ærter.

Fiskeolie - Udvikl din hjerne

Fiskeolie er umættet fedt, som gør cellemembranerne i hjerne bløde. Dette betyder at dine nerveimpulser kan passer frit og både din indlæring, hukommelse og koordinationsevne øges, hvilket du har brug for når du arbejder hjemmefra.

Du kan få fiskeolie ved at spise fede fisk såsom tun, sild, makrel og laks.

Mad Til Hjernen - Arbejde Hjemmefra

Planteolie - Få en bedre koncentration

Planteolie, som er rigt på umættede fedtsyrer, hjælper til at gøre cellemembranerne i hjernen bløde, ligesom med fiskeolien. Dermed kan du opretholde koncentrationen længere gennem din arbejdsdag derhjemme.

Du kan få planteolie i alle typer olie, såsom olivenolie og rapsolie.

Beta-karoten - Bliv bedre til at løse problemer

Beta-Karoten er med til at øge aktivitet i den del af hjernen, der gør dig bedre til at løse både problemer og tænke logisk. Dette kan være ideelt for dig der arbejder hjemmefra og som ofte skal løse problemer på egen hånd.

Du kan få næringsstoffet karoten gennem gulerødder, broccoli og spinat.

Cholin - Undgå stress

Cholin er et b-vitamin som får hjernen til at yde lidt ekstra. Yderligere sænker dette næringsstof din stress fornemmelse, og dermed vil du med ro i sindet kunne komme gennem dit arbejde derhjemme.

Du får cholin ved at spise æg.

Zink - Tab ikke tråden

Hvis du har en travl hverdag, vil du med hjælp fra Zink, kunne styrke din hukommelse og koncentrationsevne. Dermed vil du blive bedre til at koncentrere dig gennem hele din arbejdsdag derhjemme, samt kunne huske bedre.

Du kan få zink ved at spise fisk, skaldyr, bælgfrugter og kornprodukter.

Med disse næringsstoffer, som du let kan spise i løbet af en dag når du arbejder hjemmefra, vil du opleve at du får en sundere hjerne. Dette er en nødvendighed for dig, når din hjerne arbejder på højtryk gennem en hel arbejdsdag derhjemme. Derfor skal du undgå for mange usunde snack og giv din hjerne den mad, som den har behov for.