Arbejd hjemmefra - Vi har spurgt eksperter

At arbejde hjemmefra kan være udfordrende og man kan nemt føle at man famler i mørket, hvis ikke man har de rette værktøjer og en strategi. For at give de bedst mulige råd til dig, hvis du sidder i denne situation, har vi hos SurveyBee valgt at kontakte to mennesker der har været succesfulde med at strukturere deres dag og arbejde udenfor den normale lønmodtager form.

Alle mennesker er ikke ens og derfor er det ikke nødvendigvis de samme tips og tricks der hjælper alle. I denne artikel vil vi give dig nogle overordnet råd, der forhåbentlig vil hjælpe dig. Som nævnt tidligere, har vi udspurgt to personer der begge har mestret det at arbejde på egen hånd og som begge vil dele ud af deres erfaring i denne artikel. Er du derfor sprunget ud i at arbejde hjemmefra eller måske overvejer dette, vil du forhåbentlig finde en masse viden her, der vil sende dig godt på vej.

Inden vi sætter gang i denne artikel, sprængfyldt med gode tips til dig, vil vi introducere dig til de to personer vi har fået lov at interview.

Mikkel Bæksgaard
Mikkel Bæksgaard er skribent for både Mad&Bolig og Jyllands-posten, men hans rejse ud i dét at være selvstændig, startede ikke her. Mikkel Bæksgaard startede som lønmodtager, dog har han altid haft en passion for at skrive og brugte derfor sin fritid på at skrive artikler og anmeldelser af mad. Han fandt senere ud af, at det var vejen for ham og han valgte derfor at gå ned på deltid, så han kunne vig mere af sin tid til det at være skribent. Til sidst tog han springet og sagde sit job op. I dag har han sin egen madblog og er skribent, journalist og sin egen chef.

Martin Fredskov
Martin Fredskov har sin egen virksomhed, Art of Fredskov. Der arbejder med illustrationer, grafisk design og digital tegning. Martin Fredskov valgte ikke
at åbne en virksomhed og så var han igang. Det tog noget tid at bygge det hele op. I dag har han dog skabt sig et netværk og en strategi der gør, at han kan leve af sin passion og arbejde hjemmefra.

Begge disse mennesker er deres egen chef, men har taget hver deres vej imod at blive selvstændig. Dette betyder naturligvis også, at de har forskellige råd til, hvorledes man bedst muligt kommer godt igennem processen.

Hvordan kommer man til at arbejde hjemmefra?

Det er altid et godt spørgsmål, hvordan man kommer til at blive sin egen chef og få muligheden for at arbejde hjemmefra - man siger jo ikke bare sit job op og håber på det bedste, eller gør man? Både Martin og Mikkel har gode råd til hvorledes man starter og hvordan man helst ikke skal gøre det.

Martins bedste råd til dig som vil starte på egen hånd:
‘’Ønsker man at freelance ville jeg have en Plan B - jeg havde det ikke selv, men var heldig det gik. Var det ikke gået er jeg ikke helt sikker på hvad jeg så havde gjort, men hele 2014 (gik all-in som freelancer 1. januar 2014) har jeg haft levet på opsparinger - det er først i 2015 virksomheden lavede nok til jeg kunne leve af det.’’

Som du kan læse, sprang Martin direkte på hovedet og håbede at det ville bære, frem for at briste. Dette er den hårdeste måde at blive selvstændig på og kan kun anbefales hvis man har en opsparing der kan holde til det. Hans eget råd er også at du til hver en tid skal have en plan B, således at opsparingen ikke løber op og du står med håret i postkassen.

Mikkel havde en lidt anden tilgang til dét at blive selvstændig. Han valgte at gøre det gradvist, ved at beholde sit job, samtidig med at han opbyggede et netværk som skribent. Dette kan siges at være en mere sikker måde at gøre det på.

Det kan ikke siges om Martin eller Mikkels måde er den rigtige, da de har gjort det vidt forskelligt, men det har virket for dem og det er ikke sikkert at det havde virket, hvis de havde gjort det anderledes. Det vigtigste når man vil begynde at arbejde hjemmefra er, at man finder en vej der passer bedst til en selv. Er man ung og har minimalt at tabe, kan man blot vælge at springe ud i det. Har man derimod familie og børn vil det nok anbefales at man tager det hele gradvist.

Hvordan strukturerer man sin dag, når man arbejder hjemmefra?

Vi har alle på et tidspunkt siddet hjemme med et stykke arbejde der skulle laves, om det har været lektier, projekt fra arbejde eller noget helt tredje. Det er nok ikke en hemmelighed, at når vi har siddet derhjemme og arbejdet på dette, har fjernsynet tændt af sig selv, vaskemaskinen kalder på beskidt tøj og køleskabet er fuld af lækker mad, så kommer resten af husstanden hjem og man er ikke kommet længere end sofaen. For nogle sker dette oftere end for andre, pointen er dog at det nok ikke har været den mest produktive dag og slet ikke hvis man arbejder selvstændigt derhjemme. Så hvad er nøglen til at kunne fokusere i hjemlige omgivelser?

For Mikkel Bæksgaard startede det med at arbejde hjemmefra og senere hen udviklede det sig til et eksternt kontor. Da det blot var en passion og en hobby for ham, var der ikke noget problem i at sidde og hygge-arbejde med computeren om aften. Da det blev hans fuldtidsarbejde var det dog nødvendigt at skifte omgivelser. Det var ikke muligt at fokusere når konen og hans lille pige kom hjem, hvilket mange nok ikke kan, når man har børn man langt hellere vil lege med.

Mikkel valgte derfor at flytte sit arbejde ud til et kontor han havde lejet. Han mener dog at det er en meget personlig ting, hvad der passer bedst og havde han haft muligheden for et kontor i hjemmet, ville dette måske også have været en løsning.

Kontor

Ikke nok med at Mikkel har valgt at lade sig interviewe, har han også en række tips til hvordan du kan strukturer din arbejdsdag i hjemmet. Først og fremmest er det vigtigt at have noget at lave, således at du ikke kommer til at falde for langt ned i gear. Overblik er ligeledes nøglen til en struktureret og effektiv dag i hjemmet. Skriv alt ind i kalenderen, lav en to-do liste og hold dig til dine deadlines. Så ved du præcis hvad du skal lave og hvornår det skal være færdigt.

På trods af, at Mikkel og Martin har haft to forskellige veje til at blive selvstændig og at arbejde hjemmefra, lader de til at have samme holdning omkring strukturering af arbejde.

Da vi spurgte Martin indtil hvordan han strukturer sit arbejde kom han med følgende udtalelse:

“At sætte sig nogle mål. og sætte personlige deadlines for de projekter der kommer ind hjælper meget. Opgaver der tager 5-10 minutter skal bare ud med det samme, ingen grund til de bliver udskudt i længere tid end nødvendigt”.

Martin arbejder hjemmefra og han ser det som en stor fordel, da han selv kan sætte sine timer og er ikke tvunget til at overholde nogle af de normer der er ved at være lønmodtager.