Råd til opstart af egen blog

Blogging er blevet et markedsføringsredskab, som folk blandt andet benytter i forbindelse med jobsøgning og til personlig branding. Dem der benytter blogging i deres jobsøgningsproces opfatter blogging som et medie, hvorigennem de har muligheden for at præge den strøm af informationer, der vedrører ens arbejdsrelaterede profil.  

Derudover er folk er i stigende grad begyndt at benytte blogging til personlig branding - og flere er efterhånden af den overbevisning at, der er hurtige og nemme penge at tjene ved at blogge. Bloggingstilen har ændret sig radikalt fra den tidligere dagbogslignende stil til en stil, der har et mere professionelt udtryk. Stilen som skabes af den yngre bloggergeneration omhandler tidens mest omtalte emner, hvor man kun blogger om et bestemt emne, såsom mode, livsstil, mad og fitness. Emner der alle tager udgangspunkt i tidens idealiseringer.     

Flere anser blogging som et redskab, hvor de får muligheden for at udtrykke deres person i billeder og ord,. Hvad du måske ikke ved, så kategoriseres Facebook og Instagram også som en form for blogging, så måske blogger du allerede. Bloggere tjener deres penge på banner-annoncer, sponsorater, hvor de for eksempelvis modtager produkter, som de så skal omtale på deres blog.

Skriv Blogs

Kom i gang

Hvis du føler at du går rundt med en blogger i maven, så er det bare med at give sig i kast med bloggerverdenen. Men du bør dog være bevidst omkring, at det ofte er lettere sagt end gjort. Mange bliver hurtigt duperet af floskler, som tjen penge online og tjen penge på blogging. Men sandheden er den, at det kræver en ordentlig portion tålmodighed og flid at få succes, og at tjene hurtige penge bør ikke være din første indskydelse. Som blogger skal du varetage flere forskellige opgaver foruden at skrive, såsom søgemaskineoptimering, simpel billedredigering, videoredigering, indsigt i sociale medier - alle egenskaber du ikke kan komme udenom, hvis du vil opnå succes.  

Jeg vil opstille en række punkter, som jeg mener du bør overveje inden du starter ud som blogger:

Find et emne

Som noget af det absolut første skal du finde et emne, som du brænder og interesserer dig  for. Mange begår den fejltagelse, at de den ene dag blogger om den nyeste smartphone, og dagen efter omkring kost. Det er en fremgangsmåde, der ville komme til at bide dig halen på et senere tidspunkt, idet læserne vil forsvinde - netop derfor skal du finde et bestemt område. Sørg for kun at blog når du oprigtigt har noget på hjerte. Det er vigtigt, at bemærke at det er  passionen og lysten, der skal drive værket og ikke indtjeningsmulighederne, da det oftest er de dedikerede blogs, der overlever længst, og som folk lyster at læse.  

Markedsundersøgelse

I en tid, hvor flere og flere er begyndt at blogge, er konkurrencen selvsagt skærpet betragteligt. Du bør derfor undersøge markedet for blogs inden for dit interessefelt, således at du ikke bare bliver endnu en i rækken. Der findes ingen decideret hjemmeside, hvor du kan tilgå oplysninger omkring danske blogs, så derfor bør du foretage nogle hurtige søgninger på google, hvor du hurtigt kan skabe dig et overblik og en indsigt i de blogs, der er at finde inden for dit interessefelt.

Kend dine læsere

Du er ligesom dine læsere. Derfor skal du skrive blogs, som du selv ville finde interessante. Det virker umiddelbart ikke som rocket science, men det er sværere end som så. Det er altid en god idé, at stille sig selv spørgsmål vedrørende indholdet; hvorfor valgte jeg at læse den her blog, hvad fangede mig, og hvorfor valgte jeg at dele bloggen. Det vil give dig et godt afsæt i forhold til at forstå din målgruppe, og du vil have lettere ved at finde de mest effektive virkemidler til dine blogs.

Virksomhederne

Når du efterhånden oplever at have opbygget en nogenlunde læserskare,vil du også opleve at du bliver interessant for virksomhederne, da de kan se en fordel i, at benytte dig som reklamesøjle. Du vil derfor opleve at modtage deres produkter, hvis du blot omtaler dem på din blog. Men husk ikke at sælge dig selv for billigt - kend din egen værdi, således at du ikke kannibaliserer din egen blog.

HMN 

Linkbuilding

Linkbuilding er et andet særdeles godt redskab til at sprede informationen om din blog. Hvis du kan få indflydelsesrige personer til at interagere med din blog vil det skabe positiv opmærksomhed, der vil skabe troværdighed. Det handler om at skrive noget indhold, som er relevant de personer, du gerne vil have links fra. Den mest oplagte mulighed er at inddrage dem i processen, og måske inddrage citater fra dem i dit indhold, således at deres autoritet inden for det givne felt øges. Det kan virke som en ordentlig omgang rygklapperi, men det er et effektivt redskab, som du bør overveje.  

Indtjening

Som blogger er der flere forskellige indtjeningsmuligheder. Virksomhederne vil helst betale i produkter, men du bør ikke være for fin til at bede om rede kontanter. Derudover kan du også vælge at tilføje affiliate marketing på din blog. Det vil sige, at du udvælger et produkt, der relaterer sig til din blog, og laver et affiliate link. På din blog skal du så omtale produktet, og hvis der er nogle, der køber produktet efter at have benyttet linket på din blog, får du en del af indtjeningen.  

Vær tro mod dig selv 

Når du begynder at blogge er det vigtigt, at du minder dig selv, om hvad det er, der driver dig. Det betyder du bør være tro mod dig selv og dine egne holdninger, således at du ikke ender med at påtage dig en rolle eller nogle holdninger som du ikke står inde for. Påtagethed vil læserne hurtigt gennemskue, og du vil dermed risikere at gå på kompromis med din passion. Det er vigtigt at holde sig for øje, at man ikke skal skrive for pengenes skyld, men at man derimod skal skrive for at udbrede sin viden inden for sit interessefelt.

Læs mere på: Co-working er den nyeste arbejdsform inden for iværksætteri