Spis med omtanke for din sundhed og pengepung

Det behøver ikke være dyrt at leve sundt, selvom det efterhånden er blevet den undskyldning, som folk ynder at benytte når samtalen falder på sundhed.

Begreber som palæo og crossfit er blevet tidens buzz-words inden for sundhed. De fleste forbinder dog begge med store udgifter. Palæo har vendt den gastronomiske forestilling 180 grader, hvor vi før i tiden har vi været vant til at få traditionelle produkter som ris, pasta, kartofler og brød ind med modermælken, som alle indeholder stivelse, der har en særdeles dårlig på indflydelse på vores sundhed. Grundstenene i palæo er derimod kød, fisk, æg, grøntsager, bær og nødder. Tanken er den, at det skal være råvarer som den oprindelige stenaldermand selv havde mulighed for at samle. Men for den almene dansker er det en dyr tanke!

Det er korrekt, at det er dyrt at leve af stenalderkost. Men den helt almindelige dansker kan stadig leve sundt uden, at det behøver koste en formue. Der er penge at spare, men det bliver dog ikke stenalderkost, der i så fald vil stå på menuen. Det er muligt med ganske få og simple tommelfingerregler at ændre på sin sundhed.  

Spis Grøntsager Og Frugt

Tommelfingerregler

De fleste eksperter vil råde dig til at spise efter årstiderne. Årstidernes frugt og grønt er oftest billigst, hvilket i længden vil være besparende. At det er billigst at spise årstidernes frugt og grønt skyldes naturligvis de importomkostninger, der er ved produkter, som skal importeres uden for europas grænser. Det er altså billigere for eksempel at spise asparges i de måneder, hvor de gror i Europa fremfor i de måneder, hvor de gror uden for Europas grænser.

Derudover er det ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv også en fordel at spise årstidernes frugt og grønt, da de indeholder den optimale næring frem for den importerede frugt og grøntsager, der mister næringen under importen. Skulle man dog ønske at spise frugt og grøntsager, der ligger uden for den pågældende årstid bør man købe de produkter, der er nedfrosset. Produkter der er nedfrosset bevarer nemlig sine c-vitaminer, hvorimod importerede varer mister sine c-vitaminer. C-vitaminer er så vigtige for os, da de styrker vores immunforsvar.  

En anden tommelfingerregel som folk ofte negligere eller glemmer er kiloprisen. Husk derfor at undersøg kiloprisen - der er penge at spare. Undlad at tag det første det bedste i supermarkedet. Ved første indskydelse synes det måske lettest at vælge de i forvejen tilberedte pommes frites, der bare skal en tur i ovnen frem for den store pose kartofler. Fordelen er dog ret markant. Det er både sundere og væsentligt billigere, at tage posen med kartofler, da kiloprisen er lavere end posen med pommes frites.   

Tilberedning

Levemåden i den vestlige verden skaber uden tvivl økonomisk vækst, men den medfører også en masse følgesygdomme, som alle er relateret til, hvad vi stopper i hovedet af mad og drikke. Hvis man ønsker at lave billig, men samtidig fedtfattig mad er der selvfølgelig nogle forholdsregler i forhold til tilberedning man kan benytte sig af. Der er for eksempel mange, der bruger enorme mængder af vegetabilsk olie, margarine, smør, fløde og salt når de står i køkkenet. Det giver uden tvivl en masse smag til maden, bevares, men påvirker indiskutabelt også kolesteroltallet. Dette er en af årsagerne til de mange sundhedsrelaterede sygdomme, der følger i kølvandet på folks usunde vaner. Et andet godt tilberedningsråd er at man bør forsøge, at undlade at koge sine grøntsager, da de mister op mod 75 pct. af sine c-vitaminer, som nævnt tidligere er vigtigt i forhold til opretholdelsen af vores immunforsvar. 

Derudover bør man lave større portioner, når man er i gang med at lave mad. Gryderetter egner sig særdeles godt til større portioner, da man har mulighed for at nedfryse i portioner, det vil både være økonomisk, men også tidsbesparende i længden, hvorfor man med fordel kan benytte den ide.

Rester er en fast bestanddel af det at lave mad. Alle har prøvet at have rester til overs. Hvis man bruger sin fantasi kan resterne blive brugt i et utal af retter. Den største klassiker inden for rester er formentligt biksemad. Det er en ret, der er simpel at lave, hvis man har kartofler og kød i overskud fra dagen før, som bare skal bikses sammen på panden med løg - og der er serveret!

Der er mange der siger vand er kilden til liv - og det er nok ikke helt forkert. Mange af de drikke vi ynder at hælde i os er nemlig de rene kaloriebomber, der får blodsukkeret og kolesteroltallet til at eksplodere. Det er muligt kategoriserer den som en form hyggedrik. Men altså en hyggedrik, der på sigt kan vise sig at være en farlig en af slagsen, hvis ikke man er lidt påpasselig med indtaget.

Usund Mad Burgere

Myte

Det er en myte, at det udelukkende er dyrt at leve sundt, og jeg vil her gerne afkræfte den myte. Det handler i bund og grund om, at tage tyren ved hornene og begynde at prioritere sine indkøb og revurdere sine madvaner. Det er derudover vigtigt at undersøge, hvad de enkelte produkter indeholder. Mange får sig et chok når de for eksempel læser, hvor mange kalorier enkelte madprodukter indeholder. Man vil opleve at man kommer til at leve sundere, men også at man faktisk spare penge, hvilket er hele humlen for størstedelen af danmarks befolkning.

Læs mere: Tjen penge på Youtube