Nyuddannet - sådan kommer du tættere på jobbet!

Det kan formentligt godt virke en smule nedslående konstant at få afslag på sine jobansøgninger. Men der er håb forude, hvis man begynder at tænke i en form for personlig markedsføring. Det handler med andre ord om at få virksomhederne til at indse, den markedsværdi du kan bidrage med. I bund og grund handler det om, at markedsføre sig selv og sit budskab således, at man skiller sig ud fra mængden, og arbejdsgiveren kan se du er den helt rette til jobbet.

Det er dog værd at bemærke, at arbejdsmarkedet ikke kun efterspørger faglige kompetencer, men i lige så høj grad efterspørger personlige kompetencer. Arbejdsmarkedet efterspørger derfor personer, der kan fremvise begge dele. Nogle vil endda mene, at det personlige har en større betydning end det faglige, da man med den rette tilgang og indstilling både kan udvikle og tilegne sig de nødvendige faglige kompetencer.

Det er altså det hele menneske, der er i fokus når virksomheder ansætter. Det betyder, at de interesser der ikke er arbejdsrelateret også har en betydning. Det er derfor vigtigt, at man forsøger at tilpasse sin personlige profil, med den profil som efterspørges. Dette kunne for eksempelvis være ved at skabe en form for korrelation mellem din personlige profil og virksomhedens kultur og strategier. Det handler altså om din evne til at markedsføre dine personlige og faglige kompetencer i et troværdigt omfang, sådan at din forhåbentligt kommende arbejdsgiver ønsker, at investere i netop dig. Det er en god tommelfingerregel ikke udelukkende at fokuserer på sig selv, men derimod forsøge at placere virksomhederne i midten, og spørge selv hvad kan jeg gøre for dem, og ikke omvendt?

Jobsøgende 

Sæt ord på kompetencerne i din ansøgning

Hvis du stadig betvivler dine egne kompetencer, så forholder det så ofte sådan, at de fleste besidder flere kompetencer end de er bevidste om. Folk har en tendens til at glemme de erfaringer og kompetencer, som de tilegnede sig for år tilbage, hvorfor de anser dem for irrelevante. På trods af at det måske ligger nogle få år tilbage, så bør de ikke undervurderes, da en arbejdsgiver altså vurdere den samlede pakke.

Det er særligt vigtigt at italesætte sine kompetencer, hvis ikke man kan fremvise karakterer, der får folk til at måbe. Al den er erfaring du har opnået ind til videre er ufravigeligt en del af din samlede pakke.

Jobansøgninger bliver ofte professionelle og formelle, hvorfor ansøgningen kan risikere at blive kedelig og monoton. Formår man ikke at komme ud over den barriere, og bruge sine egne personlige formuleringer og eksempler, så er der en overhængende chance for, at ansøgningen havner i den forkerte bunke. Det er derudover særligt vigtigt, at man beskriver, hvordan man vil tilgå arbejdsopgaverne, da det giver arbejdsgiveren indblik i dine arbejdsmetoder.

Jobsøgende Netværk

Netværk

Nutidens tendens er tydelig for de fleste, der inden for de seneste år har været jobsøgende. Flere og flere får job gennem deres netværk. Som nyuddannet gælder det om at benytte sit allerede eksisterende netværk eller forsøge at skabe sig et netværk. Du skal som udgangspunkt benytte netværket til informationsindsamling, etablering af nye kontakter og henvisninger, der eventuelt kan være relevante og givende for den videre jobsøgning. Det absolut bedste råd er at ringe rundt - og skabe kontakt og netværk på den måde. Du synes måske det kan virke en smule anmassende, men det er måden, hvorpå folk husker dit navn.  

Husk opfølgning    

Det er altid en god idé at følge op sine ansøgninger. Det viser initiativ og engagement. Samtidig beholder man bolden på sin egen banehalvdel, i stedet for at overlade initiativet til modtageren. Den mest effektive måde er følge op på sin ansøgning ved er at skrive i sin ansøgning, at man agter at ringe 14 dage efter. Men husk at have tålmodighed. Det er de færreste, der er så heldige er få et job ved første forsøg. Men din bekymring bør først indfinde sig, hvis bladene når at blive lysegrønne igen!

 

Læs mere: Går du rundt med en iværksætter i maven?