Jobsøgning og rekruttering på sociale medier

Der er i dag kamp om de kommende medarbejdere med de fleste og bedste kvalifikationer. Netop derfor er virksomheder begyndt at tænke mere innovativt, og begyndt at benytte sig af sociale medier som et proaktivt led i rekrutteringsprocessen. Derudover er det også en måde er promovere og brande virksomheden udadtil på en måde, som har relativt få omkostninger, og en høj eksponering. Sociale medier er med andre ord ved at erstatte traditionelle jobportaler og jobdatabaser. Derfor bør du være opmærksom på at have et opdateret CV på for eksempelvis LinkedIn eller benytte Facebook og Twitter i jagten på et nyt job. Nye tal viser at hver tredje jobsøgende dansker finder et job gennem de sociale medier. Fordelen er tydelig, idet den tidligere jobansøgning var en-til-en, hvorimod jobansøgningen på de sociale medier er en-til-mange.

Den høje eksponering skyldes, at der i Danmark er tre millioner danskere, som er at finde på de sociale medier, og halvdelen af de danske virksomheder har også indfundet sig. Med så mange aktive danske sociale medie-brugere kan man vidst med fordel påpege, at vilkårene for medielandskabet har ændret sig. Det er nærmest en selvfølgelighed at virksomhederne følger med derhen, hvor deres kommende kollega højst sandsynligt befinder sig. Der bliver liket, delt og kommenteret på mangt og meget på sociale medier - og det kan du se en din newsfeed, hvor nyhedsflowet er steget markant.  

De digitale medier buldrer stadig derudaf. De fleste benytter sociale medier som et aktivt redskab, når der skal søges job. Derudover benytter virksomheder i stigende grad de muligheder digitaliseringen fører med sig, som blandt andet er online rekruttering på sociale medier.

Rekruttering

Nye tendenser      

Nutidens rekruttering er blevet online, hvor sociale medier har lagt sig i førersædet, og der går formentligt lang tid før denne tendens ændrer sig. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at sociale medier er dialogskabende, og dialogen er væsentligt mere uformel, hvorfor både virksomheder og jobsøgende søger hen på de sociale medier. Men selvom dialog er fællesnævneren for sociale medier, så besidder Facebook, Twitter og LinkedIn en række forskellige egenskaber. Jeg vil forsøge at beskrive de forskellige egenskaber til jobsøgning og rekruttering.

Facebook

Er dit private netværk, der består af venner, bekendte og tidligere arbejdskollegaer, hvorfor det kunne være fordelagtigt, at målrette sin jobsøgningskampagne mod sit netværk. Dit netværk kan med fordel sprede budskabet gennem delinger, likes og kommentarer, således at det kommer til at figurerer i deres netværks newsfeed. Man skal dog være påpasselig ved at benytte Facebook, da rækkenvidden er forholdsvis stor. Din jobsøgningskampagne kan pludseligt havne i chefens newsfeed. Virksomheder benytter også Facebook til at gøre opmærksom på en nyopslåede stillinger, da disse kan spredes viralt.

Twitter

Er et socialt netværk, der er i visse kredse opfattes som værende elitært, da det hovedsageligt er opinionsdannere, der befinder sig på Twitter. Derudover er Twitter et micro-blogging netværk, da dine tweets maksimalt må indeholde 140 tegn. Det betyder altså man skal være relativt klar i mælet når man skal have sit budskabet igennem. Twitters potentielle rækkevidde er enorm, idet man som bruger selv vælger hvem man ønsker at følge. Det vil sige der ikke er noget krav om gensidighed, hvorfor det står dig frit for at følge, hvem man finder interessante. Derfor kan dit tweet blive retweetet et utal af gange af dine følgere. Virksomheder benytter i dag Twitter som en slags opslagstavle, hvor de tweeter kontaktformen til rekrutteringskampagner.

Sociale Medier Nyt Job

LinkedIn

Er et netværk, der er skræddersyet til erhvervslivet, hvor det er muligt at styrke sit eksisterende professionelle netværk. På LinkedIn har man sit CV liggende, som er tilgængeligt for alle. At have en profil på LinkedIn er ikke ensbetydende med at man er jobsøgende. Hvis man har et opdateret CV og en attraktiv profil er der større chance for at blive headhuntet. Med en profil på LinkedIn er det muligt at indgå i faglige grupper inden for ens arbejde eller inden for ens interesser. Det er med andre ord et netværk, der ajourfører dig med eventuelle nye tiltag inden for alskens slags fagområder. Virksomheder benytter det som et proaktivt led i rekrutteringsprocessen, hvor de for eksempel kan researche potentielle medarbejdere. Tal viser at LinkedIn er blevet en mere populær platform at annoncere på end aviser, rekrutteringsbureauer og endda interne opslag.

Opsummering

Det kan dog ikke anbefales at anlægge hele sin jobsøgning og rekrutteringsstrategi på de sociale medier, men man bør derimod opfatte dem som et yderst brugbart alternativ. Det er et alternativ, hvor både jobsøgende og virksomheder sparer ressourcer samtidig med at processen bliver mere effektiv end tidligere. Man bør naturligvis stadig benytte og orientere sig i jobdatabaser og på diverse jobportaler, da det ikke er alle der benytter de sociale medier. LinkedIn er der uden sammenligning den mest effektive platform, da den er indrettet med det formål at skabe professionelle kontakter, erhvervsforbindelser og anvendes altså som det foretrukne online rekrutteringsredskab.

Læs mere: Sociale medier? Det er vidst et must